Petikan www.kosmo.com.my/rencana utama
WANITA ini selesa mengenakan baju kurung berwarna ungu.
Penampilannya terserlah apabila dipadankan dengan selendang hitam
walaupun dia berketurunan Cina.
Ketua Pegawai Eksekutif The Truly Loving Company Sdn. Bhd. (TLC),
Julia Chong ini juga seorang yang suka mengamalkan sikap berjimat cermat
semasa ditemui di Bukit Damansara, Kuala Lumpur baru-baru ini.
Lampu pejabatnya akan dipadamkan apabila tidak digunakan termasuk
peralatan elektrik lain bagi menjimatkan perbelanjaan bil utiliti.
“Saya telah puas menikmati kemewahan dunia dan tiba masanya
menghabiskan sisa kehidupan dengan berbakti kepada orang lain tanpa
mengira kaum dan agama,” cerita wanita berumur 60 tahun ini sebagai
pembuka bicara.
Julia, anak ketujuh daripada sembilan orang adik-beradik berasal dari Bukit Bintang, Kuala Lumpur.
Dia merupakan salah seorang pengasas TLC, sebuah syarikat yang
menjual rangkaian produk penjagaan diri dan rumah seperti sabun mandi,
pencuci mangkuk tandas, cecair mencuci lantai dan cecair pencuci tangan.
Kesemua barangan itu boleh didapati pada kadar harga yang berpatutan
di pasar raya utama di seluruh negara seperti Giant, Tesco dan Cold
Storage.
Konsep perniagaannya tidak banyak berbeza cuma kesemua hasil jualan
itu akan disalurkan kepada lima badan kebajikan iaitu Persatuan Angin
Ahmar Kebangsaan (Nasam), Shelter: Home For Children, Rumah Aman, Hospis
Malaysia dan Persatuan Penjagaan Kanak-Kanak Terencat Akal Johor Bahru.
Bagaimana wanita yang berstatus ibu tunggal ini terjun ke dalam bidang kebajikan?
Julia yang agak tersentak dengan pertanyaan yang dilontarkan
penulis dengan nada teruja menceritakan, mendiang suaminya menjadi
pendorong utamanya.
“Suami saya seorang ahli perniagaan tetapi dia mempunyai satu hobi
iaitu suka menghabiskan masa setiap hujung minggu melawat sebuah rumah
kebajikan kanak-kanak.
“Saya tidak berkesempatan untuk mengikutinya setiap minggu kerana
sibuk dengan urusan kerja sebagai seorang pengarah urusan sebuah
syarikat terkemuka,” cerita Julia.
Nasihat suami
Kehidupan Julia sebelum ini cukup mewah. Dia sering keluar negara
kerana mengawasi perjalanan syarikat bekas majikannya di Malaysia,
Singapura, Thailand, Kemboja, Laos dan Vietnam.
Bicara apa sahaja soal kemewahan semuanya disediakan kepadanya
dahulu iaitu mempunyai kereta mewah serta disediakan seorang pemandu,
empat orang pembantu peribadi selain gajinya yang mencecah lima angka.
Namun, titik tolak perubahannya bermula apabila suaminya meninggal dunia kerana serangan jantung pada tahun 1999.
Peristiwa itu menyebabkan wanita ini mengambil alih tanggungjawab seorang bapa membesarkan dua orang anaknya.
“Tetapi selepas tujuh tahun, mereka membesar dan berjaya dalam hidup
dengan mempunyai pekerjaan profesional. Umur saya pula semakin lanjut,
jadi saya bertanya pada diri sendiri, sampai bila saya mahu hidup
dengan mengejar harta benda semata-mata.
“Saya sudah puas dengan kemewahan dunia dan tiba masanya saya berbakti kepada masyarakat,” tegasnya.
Akhirnya pada penghujung 2007, Julia mengambil keputusan berhenti
kerja walaupun ramai rakannya mengatakan tindakannya itu gila dan tidak
masuk akal.
Lantas, dia bersama seorang rakannya, Khaw Chay Tee menubuhkan TLC
dengan modal permulaan melebihi RM1 juta menggunakan wang simpanan
mereka sendiri.
“Tidak mengapa kerana membantu ribuan individu untuk menjalani
hidup lebih baik lebih penting, bukan? Saya juga seorang ibu dan
peranannya bukan sekadar untuk anak-anak sendiri,” katanya.
Berbicara mengenai produk keluaran syarikatnya, Julia gembira kerana ia semakin mendapat sambutan daripada pembeli.
“Konsepnya mudah iaitu pembeli boleh mendapat barangan yang diperlukan selain menyumbang kepada orang lain.
“Rakyat negara ini sebenarnya pemurah dan tidak mementingkan wang
ringgit. Mereka dengan rela hati membantu orang lain yang tidak
bernasib baik,” katanya.
Julia juga tampil dengan kempen terbaharu sejak tiga tahun lalu
iaitu TLC Promise Me yang menggalakkan remaja untuk berbakti kepada
badan-badan kebajikan.
“Sambutan yang diterima cukup baik kerana banyak universiti, kolej,
syarikat dan badan korporat yang membantu menghulurkan dana.
“Bukan sekadar wang tetapi peralatan serta kemudahan untuk rumah
kebajikan. Bukan konsep menyerahkan cek semata-mata tetapi membangunkan
fasiliti rumah terbabit,” ujarnya.
Tutur Julia, untuk kempen tahun ini dia dan 12 orang kakitangannya
menyasarkan membantu 12 rumah kebajikan dengan peralatan elektrik yang
menjimatkan tenaga serta tidak mencemarkan alam sekitar.
“Ini dapat membantu mengurangkan perbelanjaan utiliti semasa selain
wang lebihan itu dapat digunakan untuk urusan lain,” beritahu Julia.
No comments:
Post a Comment