|
JENAMA Volkswagen (VW) kini melanda pasaran automotif di seluruh
dunia bagaikan wabak yang amat sukar diubati. Di mana sahaja pasaran
yang dimasukinya, kenderaan jenama tersebut diterima baik. Ini sekali
gus membuatkan pesaing lain terpaksa memikirkan strategi terbaik untuk
mengekang penguasaannya.
Penerimaan positif terhadap kereta VW didokong oleh beberapa faktor.
Paling utama pastinya teknologi enjin dan transmisi di samping
model-model malar segar keluarannya seperti Beetle dan Golf, varian yang
memenuhi kehendak pelanggan serta rekabentuk futuristik jentera
terkininya.
Selepas sukses di Eropah, VW kini menumpukan perhatiannya ke pasaran
Asia yang pesat membangun. China dan India menjadi lokasi seterusnya
buat VW mengembangkan pengaruhnya.
Malaysia nampaknya tidak terkecuali menerima tempias. Bukan sahaja
jumlah kenderaan VW kian bertambah di atas jalan raya, malah program
pemasangan tempatan (CKD) VW bersama pihak DRB-Hicom membuktikan VW
tidak mahu sekadar menjadi jenama Eropah sampingan di pasaran tempatan.
Sepuluh jentera
Misi untuk menjadi peneraju industri automotif dunia adalah
berpaksikan kepada Strategi 2018 yang disusun oleh VW. Dalam strategi
yang diilhamkan pada tahun 2008 itu, VW dengan jelas menyatakan bahawa
ia akan melabur sebanyak AS$82 bilion (RM250 bilion) untuk kilang-kilang
pemasangannya, peralatan dan hartanah untuk tempoh lima tahun akan
datang.
Sekali dengar, matlamat itu seolah-olah tidak jauh berbeza dengan
syarikat automotif gergasi yang lain misalnya Toyota atau GM. Namun, VW
menegaskan bahawa misi tersebut mahu dicapai menerusi pengenalan
model-model baharu, di samping terus membangunkan jentera hibrid dan
elektrik.
“Volkswagen AG akan menjadi pengeluar nombor satu melalui pengenalan
model-model baharu, menarik dan berkualiti tinggi,” kata Pengerusi
Majlis Kerja Kumpulan Volkswagen, Bernd Osterloh.
Itu bukan cakap-cakap kosong. Buktinya, baru-baru ini VW
memperkenalkan sepuluh jentera kepada dunia. Sepuluh jentera yang
dimaksudkan ialah Audi A3, roadster paling laju di dunia, Bugatti Veyron
16.4 Grand Sport Vitesse, trak pikap Amarok Canyon, Porsche Boxster
serba baharu, Skoda Citigo versi lima pintu, SUV Cross Coupé dengan
sistem TDI plug-in Hybrid, Lamborghini Aventador Jota, SEAT Toledo
Concept, SUV mewah penuh kuasa Bentley EXP9 dan kereta sport empat pintu
Brivido Concept yang dihasilkan oleh pihak Italdesign Giugiaro.
Pengerusi Lembaga Pengurusan Volkswagen AG, Profesor Dr. Martin
Winterkorn memberitahu, Geneva 2012 menandakan bermulanya penstrukturan
semula asas ekologikal syarikat tersebut.
“Kami bermatlamat menjadikan Volkswagen sebagai peneraju dalam aspek
ekologikal. Justeru, kami akan mengurangkan kadar pengeluaran emisi
kenderaan sebanyak 30 peratus dalam tempoh 2006 hingga 2015.
“Hasilnya, emisi kenderaan keluaran Volkswagen pada tahun 2015 akan
mencapai tahap di bawah 120gram CO2 bagi setiap kilometer buat pertama
kalinya. Malah, setiap generasi baharu kenderaan secara puratanya adalah
sepuluh hingga 15 peratus lebih cekap berbanding model sebelumnya,”
kata Winterkorn.
Platform MQB
Sementara itu, Ahli Lembaga Pengurusan Volkswagen AG, Ulrich
Hackenberg menerangkan bagaimana platform Modular Transverse Toolkit
(MQB) binaan VW akan mampu merevolusikan industri automotif dunia.
Secara ringkasnya, MQB ialah kit pemasangan atau platform yang sangat
fleksibel. Komponen matriks itu dicipta bagi membolehkan VW mereka
bentuk model-model berpacuan roda, enjin dan gandar hadapan dengan
menggunakan set komponen yang sama.
Biarpun begitu, platform itu cukup fleksibel sehingga membolehkan
model-model tertentu memiliki tapak roda, trek dan dimensi luaran yang
berbeza.
Maka, kenderaan dapat dihasilkan dengan lebih efisien dan kos
efektif. Kenderaan yang dijangka dibina di atas MQB terdiri daripada
model-model mini dan kereta keluarga yang besar, sekali gus menggantikan
generasi model sedia ada.
“Berdasarkan kepada MQB, teknologi bercekapan tinggi Volkswagen boleh
dijadikan sebagai ciri standard pada semua model-model baharu pada masa
akan datang. Pencapaian penting pada tahun ini ialah pengenalan model
Audi A3 dan Golf Mark VII baharu,” jelas Hackenberg.
Hackenberg juga mengumumkan bahawa 2013 adalah tahun ‘e-mobility’
buat VW. Inisiatif itu dimulakan dengan model e-up! sebelum diikuti oleh
jentera elektrik sepenuhnya atau hibrid daripada jenama-jenama di bawah
VW.
Andai dikira, VW hanya mempunyai kurang enam tahun untuk
merealisasikan segala perancangannya itu. Namun, jika dilihat kepada
kemampuan kewangan, kepakaran, teknologi dan sumber manusia, tidak ada
apa yang mustahil untuk dicapainya.
No comments:
Post a Comment