|
MENYANDANG jawatan sebagai Pengarah Urusan Kumpulan Syarikat
Prasarana Negara Berhad (Prasarana), Datuk Shahril Mokhtar pernah
diiktiraf sebagai salah seorang daripada 10 individu paling berpengaruh
di Malaysia.
Pengiktirafan itu dibuat oleh laman web www.top10malaysia.com -
sebuah laman web pertama seumpamanya yang memaparkan tentang kisah
kejayaan dan pencapaian individu terhebat di Malaysia.
Menerusi artikel yang disiarkan pada bulan Februari tahu lalu itu,
kehebatan beliau dapat dilihat apabila dipilih menerajui syarikat yang
bertanggungjawab untuk memacu transformasi dalam perkhidmatan
pengangkutan awam ke arah yang lebih cemerlang.
Seperti yang diketahui umum, Prasarana telah diberi sepenuh
kepercayaan oleh pihak kerajaan untuk menjayakan projek My Rapid Transit
(MRT) yang bernilai RM50 bilion sekali gus merupakan projek
pengangkutan dan pembinaan terbesar dalam sejarah negara.
Menerajui syarikat penyedia perkhidmatan pengangkutan awam terbesar
di Malaysia, tanggungjawab yang tergalas di bahu beliau ternyata bukan
kecil. Namun, dengan iltizam dan tekad yang membara, Shahril optimis
melaksanakan amanah yang diberikan.
“Ini merupakan satu tanggungjawab yang amat berat. Apatah lagi dalam
industri ini, untuk memuaskan hati semua orang, ia boleh dianggap
sesuatu yang amat mustahil. Tetapi, untuk mencari kesilapan kita, ia
memang mudah.
“Bagaimanapun, sebagai peneraju dalam syarikat ini, saya akan
berusaha sehabis daya untuk memastikan perkhidmatan pengangkutan awam
yang dikendalikan Prasarana mencapai standard yang boleh dibanggakan
terutama buat seluruh penggunanya yang kini mencecah 715,000 orang
setiap hari,” ujar Shahril dalam satu temu bual eksklusif bersama Kosmo!
di pejabatnya yang terletak di tingkat 22, Menara UOA Bangsar, Kuala
Lumpur Isnin lalu.
Memori bas mini
Apabila berbicara tentang kemudahan sistem pengangkutan awam, Shahril
mengakui amat faham tentang ketidakselesaan yang perlu ditanggung oleh
para pengguna seperti bas yang penuh sesak, berleluasa dengan kes
penyeluk saku dan sikap biadab penumpang lelaki yang sering mengambil
kesempatan ke atas penumpang wanita.
Ini kerana, anak kelahiran Petaling Jaya yang membesar di Lembah
Klang itu juga pernah melalui pengalaman serupa sewaktu kecil hingga
meningkat remaja apabila perlu menggunakan pengangkutan bas awam untuk
ke sekolah.
Menerima pendidikan awal di Sekolah Rendah St. John, Bukit Nanas,
Shahril masih ingat kenderaan bas Sri Jaya yang menjadi pilihannya untuk
ke sekolah. Walaupun sesak dengan penumpang hingga menjulur ke luar
pintu, namun beliau tetap tegar menghadapi situasi tersebut saban hari.
“Bayangkan saya pernah menaiki bas dengan memanjat tingkap belakang
memandangkan terlalu ramai penumpang berebut untuk naik dari pintu
hadapan.
“Tabiat itu lazimnya dilakukan oleh penumpang lelaki yang masih muda.
Justeru, apabila seorang sudah buat, mulalah jadi ikutan pada yang
lain,” imbau Shahril yang secara peribadi mengagumi keberanian dan
kecekapan pemandu bas terutama bas mini yang popular sekitar tahun
1980-an dalam meredah kesibukan jalan raya.
Tambahnya lagi, seluruh warga kota cukup faham dengan keadaan tidak selesa ketika itu.
“Namun, bas yang sesak dan tidak selesa atau pemandu berlumba di
jalan raya adalah kisah zaman dahulu. Hakikatnya, hari ini kita sudah
maju berpuluh kali ganda. Tetapi, jika anda tanya saya, masih terlalu
banyak ruang yang boleh dibaiki.
“Apa yang pasti, sasaran saya adalah untuk menjadikan sistem
pengangkutan awam negara ini berkelas dunia. Itulah juga yang menjadi
matlamat operasi Prasarana sekarang,” kongsinya.
Budak lasak
Menyingkap zaman kanak-kanak yang dilalui, bapa kepada empat cahaya
mata itu mengakui beliau seorang yang sangat aktif dan tidak boleh
duduk diam. Setiap hari pasti ada sahaja aktiviti yang akan dilakukan
sama ada secara bersendirian atau berkumpulan.
Memanjat pokok, menangkap ikan di lombong, bermain batu seremban dan
teng teng, itu antara rutin harian yang dilalui beliau. Malah, Shahril
pernah mengalami kecederaan patah tangan sebanyak dua kali akibat
terjatuh ketika memanjat pokok kedondong dan sewaktu berlari.
“Jika diingat semula, memang kelakar apabila saya terjatuh ketika
memanjat pokok kedondong. Maklumlah pokok itu bukanlah tinggi sangat
pun. Cuma, untuk kanak-kanak berusia lapan tahun yang terlalu lasak,
itulah ‘hadiahnya’,” tutur Shahril sambil ketawa.
Selepas menduduki Sijil Rendah Pelajaran (SRP) pada tahun 1987,
Shahril mendapat tawaran meneruskan pembelajaran tingkatan empat dalam
jurusan sains tulen di Sekolah Menengah Taman Keramat.
Pada mulanya Shahril menerima tawaran tersebut tetapi selepas hanya
sehari masuk ke sekolah itu, hatinya meronta-ronta untuk kembali ke
sekolah lama.
|
|
“Dek mengikut kata hati, keesokan harinya saya pergi ke sekolah lama
seperti biasa dan masuk ke kelas sastera. Reaksi gembira yang
ditunjukkan rakan-rakan dengan kepulangan saya membuatkan saya enggan
menoleh ke belakang lagi.
“Sebaliknya cikgu-cikgu pula yang bimbang kerana apa yang saya
lakukan adalah salah kerana tidak mengikut prosedur perpindahan sekolah
seperti yang telah ditetapkan. Tetapi nasib saya baik kerana pengetua
telah mengambil tindakan segera dengan menguruskan perpindahan saya ke
sekolah lama,” kata Shahril yang berpendirian bahawa belajar tetap sama
walaupun di mana-mana sekolah, cuma yang penting keazaman untuk berjaya.
Selepas tamat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan keputusan
cemerlang, Shahril mendapat tawaran daripada Jabatan Pelajaran Awam
(JPA) untuk melanjutkan pengajian dalam bidang Sains Politik di
Universiti Missouri, St. Louis, Amerika Syarikat (AS).
Tawaran tersebut diterima, namun Shahril membuat keputusan menukar
major daripada Sains Politik kepada Psikologi Industri dan Organisasi
sewaktu semester kedua kerana minatnya cenderung dalam jurusan itu.
petikan : www.kosmo.com.my/ rencana utama
tarikh : 31/03/2012
No comments:
Post a Comment