|
SEBAIK bersara sebagai jururawat di Hospital Kuala Lumpur (HKL) pada
tahun 1993, hampir setiap hari Chan Yoon Mooi akan berulang-alik dari
rumahnya yang terletak di Jalan Loke Yew ke Jalan Maharajalela, Kuala
Lumpur untuk meluangkan masa di premis Persatuan Keturunan Chan atau
juga dikenali sebagai Chan She Shu Yuen Clan Association.
Di premis itu, dia akan bersosial dengan semua ahli keluarga Chan
selain melakukan kerja-kerja kemasyarakatan seperti mengemas dan mencuci
rumah tersebut.
Ujar warga emas yang berusia 74 tahun itu, walaupun dia seorang
wanita, secara teknikalnya dia adalah sebahagian daripada ahli keluarga
Chan.
Dalam amalan sosial masyarakat Cina, wanita yang telah berkahwin akan
menjadi sebahagian daripada keluarga sebelah suaminya manakala Yoon
Mooi pula masih bujang sehingga kini.
Cuma, wanita itu sudah jarang ke situ kerana mengalami sakit-sakit lutut selepas terlibat dalam kemalangan sedikit masa lalu.
Hubungan antara Yoon Mooi dengan bangunan yang mempunyai dekorasi
tradisional Cina itu bukan sekadar terletak pada nama keluarga tetapi
datuknya, Chan Sow Lin merupakan salah seorang pengasas bersama Chan She
Shu Yuen Clan Association.
"Saya tidak pernah berjumpa dengannya, tetapi menurut ibu saya (Chung
Yoke San), dia memiliki personaliti yang sangat baik," ujar anak kedua
daripada lima adik-beradik itu.
Tambahnya, Sow Lin sangat gemar melakukan kerja-kerja kebajikan.
Peribadinya pula sering mementingkan kejujuran dalam kerja dan
kehidupan.
Sumbangan Sow Lin terhadap persatuan Chan sangat besar. Sampuk Tan
Gee Boon, 63, sebagai pemimpin kaum Cina pada masa itu, Sow Lin telah
menyumbang sebanyak tujuh buah lot kedai sebagai tapak bangunan.
"Waktu itu sebuah lot kedai berharga AS$500 dolar bersamaan dengan
RM3 juta nilai duit sekarang," terang setiausaha persatuan Chan, Dr. BN
Tan, 54.
Seperti juga Yoon Mooi, Gee Boon yang merupakan salah seorang ahli
seumur hidup persatuan Chan sering bertandang ke Chan She Shu Yuen.
Generasi ketiga
Disebabkan sumbangannya itu, seluruh ahli keluarga Chan dapat
disatukan di bawah satu bumbung sehingga kini. Cerita Yoon Mooi lagi,
Chan Sow Lin memiliki empat orang anak lelaki dan tiga orang anak
perempuan.
Bagaimanapun, kesemuanya telah meninggal dunia. Yoon Mooi pula anak
kepada Chan Yew Cheong manakala tiga lagi anak Sow Lin bernama Yew Meng,
Yew Hong dan Yew Kong.
Semua adik-beradik Yoon Mui telah meninggal dunia, cuma tinggal adik perempuannya sahaja yang sudah berkahwin.
Tambah Yoon Mooi, Sow Lin mempunyai sekitar 80 orang cucu. Rata-rata
yang masih hidup adalah generasi ketiga sepertinya dan generasi
selepasnya.
Dilahirkan pada tahun 1845, Sow Lin berhijrah dari Tanah Besar China
pada usia 16 tahun dengan matlamat untuk terlibat dalam bidang
perlombongan bijih timah di Pulau Pinang. Namun, ada pendapat mengatakan
dia sebenarnya berasal dari Taiping, Perak.
Selepas bertahun-tahun membanting tulang empat kerat, dia berjaya
mengumpulkan wang dan telah membuat keputusan berhijrah ke Kuala Lumpur
bagi memulakan perniagaan perlombongan di situ.
Keputusannya sangat tepat apabila dia berjaya menjadi seorang ahli
perniagaan yang kaya pada akhir abad ke-19 dan awal abad ke-20.
Selain dokumen-dokumen di Arkib Negara yang mencatat urus niaga yang
dilakukan oleh Sow Lin, banyak juga kertas kerja yang merekodkan
aktiviti amal beliau.
Sikap dermawan ahli perniagaan itu terserlah apabila menjadi salah
seorang ahli lembaga pemegang amanah Sekolah Confucius Cina pada tahun
1910 yang ketika itu terletak di Kampung Attap. Seorang lagi dermawan
Cina yang terlibat ialah Loke Chow Kit.
Bilangan pelajar di sekolah yang memberi peluang kepada kanak-kanak
berketurunan Cina tempatan mendapat pendidikan bagi mengekalkan hubungan
perdagangan dengan China itu meningkat saban tahun.
Premis yang sedia ada sudah tidak dapat menampung pelajar yang
semakin ramai. Sow Lin dan Loke Chow Kit masing-masing menyumbang
sebanyak RM62,170 dan RM31,230 untuk premis baharu di Jalan Pudu, Kuala
Lumpur.
Industri perlombongan
Dia juga tidak lokek dalam bidang perubatan apabila turut menyumbang
kepada Hospital Tung Shin yang terletak di Jalan Pudu sekarang.
Kapitan Cina Kuala Lumpur terakhir, Yap Kwan Seng meninggal dunia pada tahun 1902 dan serta-merta jawatan tersebut dimansuhkan.
Berikutan peristiwa itu, Residen Selangor, Sir Frank Swettenham telah
melantik Sow Lin sebagai wakil masyarakat Cina dalam Majlis Negeri
Selangor. Kuala Lumpur pada masa itu merupakan sebahagian daripada
negeri Selangor.
"Dia juga mendirikan pejabat pos untuk kegunaan orang ramai. Ketika
itu tidak ada e-mel seperti sekarang," terang Dr. Tan mengenai
kepentingan Sow Lin membawa sistem perhubungan kepada masyarakat.
Dalam bidang perindustrian pula, tokoh itu mendapat gelaran bapa besi
di Tanah Melayu kerana sumbangannya dalam memajukan industri
perlombongan.
Sebagai seorang yang berpengalaman dan terlibat secara langsung dalam
industri tersebut, dia merupakan individu pertama yang membawa
teknologi kapal korek dari Eropah ke Selangor.
Sebelum itu, aktiviti perlombongan menggunakan kaedah tradisional seperti mendulang dan pam kerikil.
Kemudian, melalui syarikatnya, Chan Sow Lin & Co. Ltd., dia memulakan perniagaan dalam industri besi tuang pada tahun 1913.
"Dia membawa kemajuan dalam industri berat di Selangor. Ia disifatkan
seperti membawa kemajuan ke Malaya pada waktu itu," ujar Dr. Tan lagi.
Tambah Dr. Tan, atas usaha dan sumbangan pada pembangunan Selangor,
nama Chan Sow Lin diabadikan di sebuah kawasan industri di Jalan Sungai
Besi, Kuala Lumpur.
Jalan Chan Sow Lin masih lagi wujud sehingga sekarang dan di
persekitaran jalan itu banyak menempatkan premis kilang industri berat.
"Tetapi, syarikat Chan Sow Lin tidak pernah ada di situ," katanya
kepada Kosmo!. Kata Dr. Tan, atas sumbangan Sow Lin kepada komuniti Cina
dan negara amnya, beliau telah dianugerahkan pingat Jaksa Pendamai
daripada pejabat Residen Selangor pada tahun 1918.
Sow Lin meninggal dunia pada umur 82 tahun dan memorialnya berada di
tanah perkuburan Kwang Tong yang terletak di Jalan Kerayong, Kuala
Lumpur.
Peminat sejarah komuniti Cina Malaysia, C.F Lim, 37, berkata, dengan
melihat saiz kuburnya sahaja sudah boleh diramal bahawa tokoh masyarakat
Cina itu sangat kaya pada waktu kematiannya.
Berbanding saiz kubur lama di sekelilingnya, kubur Sow Lin sangat
besar dengan lokasinya terletak di lereng tanah berbukit dan menghadap
sebatang anak sungai.
Kedudukannya agak tersorok dan dikelilingi pokok-pokok yang tinggi.
Pada batu nisannya terpampang imej Sow Lin yang berpakaian kostum tradisional pegawai istana Maharaja China.
Imej tradisi Cina
"Pakaian tersebut hanya boleh dianugerahkan oleh Maharaja China.
Setiap corak dan rekaan pada baju tersebut melambangkan pangkat serta
status pemiliknya," kata C.F Lim yang ditemani isterinya, Apple Chan,
36.
Amat sukar untuk menentukan pangkat Sow Lin kerana gambar yang
terdapat pada batu nisan itu tidak jelas dan berwarna hitam putih.
Bagaimanapun, tokoh sejarah, Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim
pula berpendapat, imej itu hanya menggambarkan dia seorang yang memegang
kuat tradisi Cina.
Malah, ujar Dr. Khoo, Sow Lin pernah mempunyai tocang mengikut gaya
masyarakat Cina di Tanah Besar sehinggalah Maharaja Qing menukar gaya
rambut, orang Cina di Tanah Melayu turut memotong tocang mereka.
Itu adalah perkara biasa pada waktu itu apabila gaya hidup penduduk China diikuti oleh komuniti Cina di Malaya.
Reka bentuk batu nisan Sow Lin agak ringkas dan menjadi tradisi orang
Cina, pada batu nisan ditulis sejarah ringkas sepanjang hayat si mati.
Dengan bantuan Apple menterjemah karakter Cina pada permukaan batu
nisan tersebut tertera tempat asal, bilangan anak lelaki dan tahun
kematian Sow Lin.
Dr. Tan dan Yoon Mui mengakui bahawa amat sukar untuk menggambarkan
tahap kekayaan yang dimiliki oleh Sow Lin kerana mendiang meninggal
dunia berpuluh tahun lalu. Tambah Yoon Mui, generasinya yang masih ada
tidak pernah bertemu dengan tokoh yang banyak menabur bakti itu.
Petikan : www.kosmo.com.my
No comments:
Post a Comment