Tuesday 8 November 2011

'Isteri, ibu terbaik’



KASIH BAPA...Rosli dicium pasangan kembar.
KASIH BAPA...Rosli dicium pasangan kembar.
SEDIH...Rosli menyiram air mawar ke atas pusara Aisah (gambar kecil).
SEDIH...Rosli menyiram air mawar ke atas pusara Aisah (gambar kecil).
SUNGAI BESAR: “Arwah adalah isteri dan ibu yang terbaik,” kata ayah pasangan kembar Ahmad dan Muhammad, 13, Rosli Abdul Rahim, 40.
Isterinya, Aisah Kanda, 35, meninggal dunia kira-kira 4 pagi semalam di Hospital Putrajaya selepas menderita kanser payudara hampir setahun.

Jenazah dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam, Kampung Sungai Haji Dorani, Sungai Besar, Selangor, selepas solat Zuhur, semalam.
Sebelum bacaan talkin dibaca diketuai oleh Imam Masjid Nurdiniah Parit 2 Sungai Haji Dorani, Husin Yusuf, hadirin turut mengalunkan bertakbir kerana jenazah meninggal dunia ketika umat Islam menyambut Aidiladha.

Rosli ketika ditemui menyifatkan isterinya adalah terbaik bagi dia sebagai suami serta ibu kepada lima anak iaitu kembar Ahmad dan Muhammad, Muhammad Iman, 9, Ammar Safiy, 6, dan Nurbadrisa yang berusia tiga tahun.

“Arwah isteri saya sangat tabah, tidak pernah pun mengeluh walaupun membesarkan lima anak termasuk OKU.

“Ketika isteri sakit pun, dia tak pernah nak menunjukkan kepada anak-anak supaya mereka tak susah hati. Malah, sejak dua bulan lalu arwah tak boleh bergerak dan hanya duduk di katil pun tiada keluhan didengari.

“Semalam (kelmarin) saya katakan padanya ‘Ayang, awak kena kuat, namun arwah pula yang meminta saya supaya tabah,” katanya ketika ditemui di rumah mentua di Kampung Sungai Limau, di sini, semalam.
Ditanya bagaimana penerimaan anak-anak apabila mengetahui kematian ibu mereka, Rosli berkata semua anaknya boleh menerima takdir itu namun hanya anak ketiga iaitu Muhammad Iman yang masih sukar untuk menerimanya.

“Semua boleh reda kecuali anak yang ketiga. Mereka selalu bertanyakan khabar ketika arwah dirawat di hospital. Kira-kira 1 pagi tadi (semalam) Ahmad ada menghantar SMS bertanyakan mengenai Aisah.

“Saya jawab emak dah tenat, Along (Ahmad) bacalah Yasin banyak-banyak dan dia jawab Along dengan Angah dan adik baca Yasin untuk emak,” katanya.

Rosli yang bekerja sendiri dengan membuka bengkel besi berkata, dia berazam untuk menjaga anak-anaknya sendiri lebih-lebih lagi sudah biasa dengan cubaan ketika arwah sedang sakit dia mengambil alih hampir semua urusan anak-anak. Sementara itu, Ahmad berkata, dia sebagai anak yang tua akan selalu mengingati pesan ibunya supaya jaga adik dan selalu diingatkan mengenai kerja rumah.

Ahmad dan Muhammad yang lahir bercantum menjalani pembedahan pemisahan hampir 23 jam di Hospital King Fahd National Guard, Bandar Perubatan King Abdul Aziz, Riyadh, Arab Saudi pada September 2002, ketika ini bersekolah dalam tingkatan 1 di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) USJ 23, Subang Jaya. 

Oleh Amir Abd Hamid, Siti A’isyah Sukaimi, Suzaini Sulaiman
am@hmetro.com.my
Harian Metro 08/11/11

No comments:

Post a Comment